18 de febr. 2013

Tractament de la informació i competència digital


Ressenya del llibre:
Vivancos, J. (2008). Tratamiento de la información y competencia digital. Madrid: Alianza Editorial.

En aquest llibre, l'autor presenta els reials decrets d'ensenyaments mínims de la LOE i dona pautes i exemples d'aplicacions a l'aula de la nova Competència Digital, per al disseny del tercer nivell de concreció curricular tant a nivell de centre com d'aula.

En el primer i segon capítol, l'autor introdueix el concepte de competència bàsica i repassa els antecedents històrics que han portat a la formulació del tractament de la informació i la competència digital, destacant tres tipus de relacions entre les TIC i el currículum:

  • Les TIC com a suplement al currículum
  • Les TIC com a complement del currículum
  • Les TIC integrades al currículum (fase madura)

En el tercer i quart capítol, l'autor fa una anàlisi de la competència digital en la LOE, centrant-se en: la seva definició, la seva relació amb la resta de competències i les seves referències en les diferents àrees del currículum.

En el cinquè capítol, l'autor fa una proposta de com treballar la competència digital a l'aula i com integrar-la en la programació didàctica, destacant com a factors claus per a la integració de les TIC en un centre educatiu, l'existència d'un projecte TIC de centre i un equip directiu compromès amb el mateix. En aquest sentit, l'autor reflexiona sobre la necessitat d'elaborar un document d'avaluació per a la gestió de projectes educatius amb TIC, i fa referència al Projecte INTEGRA, finançat per la Unió Europea, per a la incorporació de les TIC a Amèrica Llatina, amb la finalitat d'enfortir les capacitats de les institucions educatives llatinoamericanes per fer un ús efectiu i rellevant de les TIC en l'ensenyament i en l'administració educativa.

En el sisè capítol, l'autor presenta una classificació dels continguts educatius digitals que poden integrar-se en les programacions d'aula, així com una relació d'estratègies metodològiques per treballar amb les TIC a l'aula. Aquests aspectes es poden veure exemplificats en el llistat d'activitats que l'autor presenta en el darrer capítol del llibre (Caceres del Tresor, Webquest, Miniquest, Earthquest, Mapquest, Wikiprojectes, entre d'altres).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada